You’ve got mail! You’ve got a Tweet! You’ve got a Snap. You’ve got … a headache!

Al teamend, zoomend, mailend, tweetend, facetimend, snappend, en ook gewoon bellend hebben we ons toch maar mooi grotendeels door de crisis heen geslagen. Dat dit ook regelmatig buiten ‘kantooruren’ gebeurt en supersnel moet, nemen we voor lief. Dat we niet meer dagelijks in de file staan, vergoedt immers een hoop. Ongemerkt dragen al die communicatietools wel hun eigen steentje bij aan het fenomeen big data. Zoals zo vaak geldt ook hier: ‘minder is meer’.

Communicatiemiddelen afstemmen op ERP

Het zou een stuk efficiënter zijn als je het aantal communicatiemiddelen in je organisatie, die vaak als eilanden in organisaties zijn neergezet, tot slechts enkele zou kunnen terugbrengen. Dat biedt meer controle op alle informatie die heen en weer geslingerd wordt, wat met het oog op security en de AVG geen overbodige luxe is. Hoe meer verschillende technologieën, applicaties en databases je inzet, hoe moeilijker het immers wordt om een goed informatiebeveiligingsbeleid te maken en te bewaken. Met andere woorden: hoe voorkom je dat je niet volledig kopje onder gaat in die tsunami aan ongestructureerde data? Ongeacht hoeveel tools mogen blijven, kan dit door alle in gebruik zijnde communicatiemiddelen af te stemmen op de bedrijfsprocessen binnen je centrale ERP-systeem.

Communicatiecultuur ter discussie stellen

Dat is eigenlijk wel zo logisch, want waarom zou je klant-, artikel- of projectgegevens opslaan op plek A (het bedrijfsinformatiesysteem) en op plek B (e-mail, Slack, WhatsApp etc.) met collega’s discussiëren over de inhoud van die informatie? In deze tijd moeten organisaties bereid zijn om hun cultuur en manier van communiceren ter discussie te stellen en waar nodig aan te passen. Zodra medewerkers worden geholpen om altijd en overal zelf informatie te vinden binnen het centrale ERP-systeem, en ze collega’s snel kunnen benaderen om mee samen te werken en informatie en documenten mee te delen, dan kunnen zij zich richten op de dingen waarmee ze het meeste uit zichzelf halen.

Social collaboration

Je hoeft geen Einstein te heten om te snappen (niet te verwarren met ‘Snappen’) dat dit een positief effect heeft op de bedrijfsresultaten. Organisaties die hun bedrijfsprocessen tijdig aansluiten op hun centrale, sociale communicatiemiddelen kunnen de concurrentie hiermee een stap voor blijven. Wil jij eens verder praten over social collaboration en hoe je dit organiseert en inricht binnen Exact Synergy? Neem dan contact op via deze link.